torstai 19. tammikuuta 2012

rottaisaa lasagnea

Ajankäyttöni on tehokasta vain silloin, kun on kiire, todella kiire. Kun on liian vähän aikaa sortuu tekemään kaikkea muuta kuin sitä mitä pitäisi. Pöräytin siis uunista pienoisen lasagnen, vegetableversion. Ei olis kandennu. Veitsi heilahti liiankin sukkelasti, vuoka täyttyi niin että valahti mönjäkkeet uunin pohjalle. Sitten rysähti kovasti. Katoltamme tippui noin 4 metriä pitkä antenni alas. Kipinöi ja sinkoili liekkejä (lievää liioittelua ilmassa). Tässä vaiheessa pasmani sekosivat enkä tiedä, mitä sen jälkeen tein. Lisäksi näin silmieni edessä kaiken aikaa kuolleen rotan, jonka silvoin aikaisemmin päivällä ihastuttavassa bilsapajassa. Tässä siis ROTTALASAGNEA!





Rottalasagne

THE KASTIKE
2 tahi 3 tsipaletta sipaletta (en muista kuinka monta niitä oikeesti oli)
3 tahi neljä kynsikästä albiinosopulia
sellai sopivasti (ehkä puolikas) kaaliparsa
muussattuja huoneita (sieni, jos et ymmarra) aika roimasti koska ne on niin hyviä
fetajuustoa
munuaispapuja
kesäkurkkua (anteeks en oikeesti muista mikä sen nimi on, se kurkun näkönen jota grillaillaan)
kirsikan makuisia tomskuja
soijarouhetta jos siltä tuntuu, musta ei tuntunu
1/2 purnukkaa tomskumurskaa
1/2 purnukkaa paaseeraaattua tomskuu
vettä jos siltä näyttää

JUUSOSOOSSI

1 litruskainen maitööö
1 dl vehnäjauhetta
juusoa murskattuna
(voi myös raastaa, itse käytän mielummin mosautinta, sillä RAASTIN on yksi suurimmista turvallisuusriskeistä keittiössä)
pippuriii paljon

1. tee THE KASTIKE ( ne fetat voi laittaa sekaa vasta kasaus vaiheessa)
2. tee JUUSOSOOSSI, me kyvykkäät teemme ne samaan aikaan
3. ota kippo ja laita pohjalle THE KASTIKETTA, sit JUUSOSOOSSII ja sitte niitä fetoja, vikana ne makaroonilevyt. 
4. tee lisääää kerroksia niin monta ku mahtuu! (älä tosiaan liian täyteen, koska siitä seuraa vain ikävää uunin pesua) lopeta JUUSOSOOSSII ja fetoihin, heitä päälle paljon raastettuu juustoo ja kahtia katkenneita kirsikan makuisia tomaatteja.
5. paista, kypsäksi. älä liian. 175 astetta ja ehkäpä noin 45 minsaa.
6. SYÖ, paljon, älä liikaa.



Multippelit leipätalkoot

Oli joulu, oli nälkä. Löysimme hiivan. Siispä leivoimme leivän, jos toisenkin. Itse asiassa aika monta.




Leipä, isolla äLLällä

paketti hiivoo
reilu 1 l vettä, lämmintä sellaista
paljon erilaisia jauhoja
kauraruisvehnämoniviljahutalette
suolia ja snadisti sokruu
siemeniä (OOP(p)IUM, <-- zorron seimeniä, seesam, aarinkonkukka, kurpitsa mitä vaa)

kekri osuus

(valkkaa näistä vain osa, ei kaikkia samaan pesään)
kuvakoita karpaloita
luumuja (kuivana, ei sekoitettuna)
TAHMAISIA taateleita
aprikooseja (kuivana ja hakkeloituna)
paljon ernuja pähkiöitä; aivoja, munuaisia ja niitä parkinsoneja

1. ensin vesi, sitten hiva
2. lisää jauheet ja hutaleet
3. sitte siemenet, VILLIINNY ja laita paljon
4. valkkaa kekriosuudesta omasi
5. leipase leipä, tai no oikeestaa neljä
6. paista, leivinuunissa tulee parhaat
7. syö lämpösenä




Me leivoimme muiden iloksi, joten pakkailimme ne söpöihin pussukoihin ja lähdimme tonttukierrokselle.





lauantai 14. tammikuuta 2012

Flubber: Maailman mahtavin (vaalean-) vihreä mönjä!

... as known as Parsakaalisosekeitto!
Hitain, mutta varmoin askelein LAURA yrittää parantaa maailmaa (ja perheensä ruokailutottumuksia). Tuloksena mumsmums omnomnom sosekeitto jonka luulisi raaka-aineidensa puolesta uppoavan karppi-isäänkin! Mutta jottei meno yltyisi liian skarpiksi, lisää settiin vielä OMALEIPOMAA LEIPÄÄ.





Parsakaalimosautuskeitto

2kpl tuoreparsakaaleja
1 kpl tuorekukkakaalia
1 pkt luomuruokaskermaa
1 pkt yrttituorejuustoa
loraus kasvisliemikuutiokeitt-/yrttihöyrytysvettä
sopivasti Sinin erikoista (pippuria ja suolaa)

1. Höyrytä (tai keitä) kakkaalit.
    -> Höyrytys: lisää joko kasvisliemikuutio höyrytysveteen tai jos omistatte sellaisen jokakodin multiturhakkeen höyrytyskoneen, laittakaa Herbsaa tai yrttejä siihen höyrytyssiivilään
     -> Keitto: laita se kasvisliemikuutio sinne keittoveteen
2. Mosauta kakkaalit
3. Lisää sekaan skerma, tuorejuusto ja makuvesi.
4. Mosauta vähän lisää.
5. Mausta.
6. Kaada koko setti kattilaan ja kiehauta.
 7. Syä LEIPÄN kera ja tarjoa skarppi-isälle kans!