lauantai 10. joulukuuta 2011

Syö jos uskallat


Nälkä, elämän perusehto, sille ei vaan voi mitään. Se tulee, se tainnuttaa, se kolkkaa surutta ihmisen kuin ihmisen, eikä päästä tätä surullisesta otteestaan ennen kuin ravintoaineet ovat löytäneet tiensä mahaan, vatsaan, ohutsuoleen. Nam. Ruoka on se, joka pelastaa kärsivän ihmisen, ruoka tuo valoa pimeyteen. Sen eteen tekisi ihan mitä tahansa, tai no, ihan pienellä varauksella tietenkin.
Sitten asiaan.

Aasiailtama. Leikisti. Listalla Kung-Fu-Po- tofua sekä vaniljajäätelöpitoinen hedelmäpyttipannujälkiruoka


Olipa kerran maailman kaunein paprika. Paprikalla oli kasvain. Teki ihan pahaa tappaa se. Mutta annoimme sille uuden elämän. Tai aika montakin uutta elämää. Nenien alta se löysi tiensä suuhun. 




Kung-Fu-Po- tofu

kastike:
2 rkl soijakastiketta
2 rkl viinietikkaa
2 rkl vettä
1 rkl oliiviöljyä
2 tl sokeria
1 rkl maissitärkkelysjauhoa

1 keissi marinoitua tofua
1-2 tavissibulaa
2 kynttä (valkosibulaa) irti revittynä
2 porkkanaa
1 maailman kaunein punainen paprika
runsaasti suolapähkinöitä
riisiä

1. sekoita kastike kulhoon
2. quutioi tofu maltillisesti
3. suikaloi sibula ja silppua kynnet
4. viipaloi paprikasta ja porkkanoista kiinalaishenkisiä tikkuja
5. paista tofu pannulla reilussa määrässä lämmitettyä oliiviöljyä, rapsakoiksi!
6. lisää öljyä ja heitä kaikki sibulat messiin. laita 10 min riisi kiehumaan

Ei näin: käytä jotain muuta, kuin kusetuspikariisiä.

7. paistele hetki ja lisää porskanat
8. lisää paripakat, suolipähkinät ja kasti



9. kääntele hetki, vääntele toinen hetki, kuitenkin niin että vihannekset impotentoitumisen sijaan säilyttävät kuntonsa


10. Redi. Syä.Paljon.



Omenabanaanibyttipannu + jäätelö

5 kpl banaani 
2 kpl omena
voita
sokeria
jäätelöä (vanilja. kasvirasva)

1. Älä kuori omenoita. Mut PLIIS kuori banaanit.
3. Pilko.
5. Pannuun paneminen.
2. Heitä butterii snadisti sekaan ja sugar sugar sugar.


7. Paista. Älä polta. Maistuu pahalle.


4. Tarjoo jäden kaa. Syö!


perjantai 11. marraskuuta 2011

Brunnnnssi


Kuinka usein sitä on tullutkaan toivottua, että koulu olisi peruttu. Kuinka usein laitettu sormet ristiin, että sataisipa niin paljon lunta, että koulu olisi peruttu. Olisipa pakkasta. Olisipa kaikki opettajat koulutuksessa. Todennäköisyys siihen, että näin koskaan tapahtuisi on aina ollut häviävän pieni. Niin pieni, ettei kukaan ole edes ajatellut sen tapahtuvan oikeasti. Ja nyt, kun me sitä kaikkein vähiten uskalsimme odottaa, se tuli luoksemme. Vapaapäivä.
Tai no, vapaapäivä jollekin, meillä oli kuoroa.

Myöhäinen herätys oli joka tapauksessa tarpeellinen ja sitä juhlistaaksemme päätimme pitää brunssin. Huolella, ja tarkasti harkiten valmistelimme aamun menun, joka tarkentui kyllä lopulliseen muotoonsa vasta saavuttuamme kaupasta ja huomattuamme, mitä tulikaan ostettua.


Eikä ollut edes ainoa asia mikä Lauralla EI pysynyt käsissä.


Tieteellinen tutkimus mandariinien ulkonäön korreloimisesta niiden makuun






Täydellisen brunssin koostumus

1. Omenatuoremehua (Tropicana, parasta, -30%)
2. Lettuja (runsaasti)
3. Täytteet:
3.1 Suolaiset:

3.1.1 Kasvishöystö:
3.1.1.1 Kesäkurpitsaa, keltaista paprikaa, purjoa,
paprika-chili- juustoa, mausteita

3.1.2 Sienihöystö:
3.1.2.1 Suppilovahveroita, pinaattia, sipulia, juustoa,mausteita





3.2 Makeat:

3.2.1 Trooppinen hedelmäsalaatti:
3.2.1.1 Granaattiomenaa, omenaa, kiwiä,
mandariineja (kolmea eri väriä)




  3.2.2 Muut:
                                        3.2.2.1 Aamu: Jäätelöä, Agave- siirappia, kanelia
3.2.2.2 Aamupäivä: Kermaa, Agave- siirappia, kanelia
3.2.2.3 Multippeli sekoitus kaikkea (kaneli + kiwi + granaattiomena = ei hyvä)

4. Creedence Clearwater Revival
4.1 Big Wheel keep on turnin'
          Proud Mary keep on burnin'
Rollin' on the river
Rollin' on the river











lauantai 8. lokakuuta 2011

EKA KERTA, vähän jännitti



Tosiaan, olemme FOODclub. Nimemme mukaisesti; teemme ruokaa. Itsellemme. Syödäksemme sitä. Kokeillaksemme maukkaita yllätyksiä. Yhdessä. Herkullista, eikö?




Ensimmäisen virallisen kokouksen menyyseen Kausan tukikohdassa kuuluivat:
Inkan maukas tomaattikeitto, vähemmän helpot perunarieskat sekä belgialaiset vohvelit
omenahillon ja vaniljajäätelön kera. Tai no ei sitä vaniljajäätelöä, koska kukaan ei muistanut ostaa sitä.




Olemme tunnettuja tasaisesta työnjaosta, joten nopeimmat meistä varasivat tietysti työnjohtajan roolin melko varhaisessa vaiheessa. Työnjohtaja on keskuudessamme melko arvostetussa
asemassa, koska hänen/heidän työnkuvaansa kuuluu lähinnä... ei mikään. Sivusta seuraaminen on
tunnetusti suurinta viihdettä, joten tunkua virkaan oli reippahasti. Ei kuitenkaan huolta, emme ole
riitaisaa väkeä, joten jaoimme sen keskenämme. Useimmissa kokoonpanoissa tämä olisi koitunut kohtaloksi, sillä kun kukaan ei tee mitään, mitään ei useimmiten tapahdukaan. Onneksemme joukkioomme iloiseen oli kuitenkin eksynyt muutama älykkäämpi yksilö, jotka aloittivat
matineamme tomppakeitolla ja rieskaisilla.












Vähemmän helpot rieskamme osoittautuivat yllättävan haastavaksi valinnaksi. Perunamuussin
ja kaurahiutaleiden yhteissoitto näytti lähinnä erittäin limaiselta ja hiutaletiheydeltään harvalta kaurapuurolta. Ja kuten aina, suurin epäilys osoittautui palkitsevimmaksi voitonjuhlaksi. Emme vain pystyneet pitämään näppejämme erossa pikku lätyistämme!





Inkan tomaattikeitto


4 tomaattia
paseerattua tomaattia
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
mausteita
tuorejuustoa






mozzarellaa

1. Skalpeeraa tomaatit. (= keitä kuoret pois)
2. Pilko sipaleet
3. Paistele sipaleita kattilassa, heitä kaikki tomskut sekaan
4. Keittele.


5. Sekaan mausteet, tuorejuusto. Mosauta sauvamosauttimella.

6. Nauti mozzarellatsiibaleiden, tuoreen basilikan sekä
tuota pikaa valmiiden perunarieskojen kera!











Vähemmän helpot poteririeskat

paljon rosamundia
kaurahiutaleita




täysjyvävehnäjauhetta
suolaa (vähäsen, emmehän halua korkeaa kolesterolia)





1. Kuori, paloittele, keitä, ja mosauta Rosamundat.



2. Lisää kaurahiutaleet, vehnäjauheet ja suolet (korkea kolesteroli, here we come).

3. Läpsyttele rieskoja pellille.
4. Paista (225C), älä liikaa.
5. Syö VOIN (sepalusvaltimotauti here we come) kera.
6. Nauti!






























































Belgialaiset tohvelit

4,5 dl täysjyvävehnäjauhoja
loraus ruokaöljyä
2tl leivinjauhetta










snadisti sokeria

n. 4,5 dl maitoa

3 kananmunaa






paljon vaniljasokeria
kardemummaa, kanelia








1. Sotkota
2. Heitä raudan väliin










3. Syä (Omenahillon, siirapin, sokerin, kanelin ja sen jäätelön kera)



















Kyllä, ne ovat omenoita.






















Herkullinen omenahillo(ke)

sopivasti erimerkkisiä omenoita

vettä
sokeria
vaniljasokeria
hiukkanen kanelia

















1. Kuori ja paloittele omenat













2. Heitä kattilaan
3. Heitä messiin kaikki muut jutut




































4. Keittele (Jätä hieman 'raa'aksi'. Tarkoitus ei ole tehdä omenapilttiä. Sattumat ovat toivottuja!)
5. Jäähdytä
6. Syö Belgialaisten Tohveleiden kera